Sunday 5 February 2012

Shollu 'Ala Khairil Nabi~


Assalamu'alaikum semua!
kaifa halukum?

Alhamdulillah, aku masih diberi peluang untuk bernafas pada hari ni dan menyambut Maulidul Rasul pada tahun ini iaitu pada 12 Rabiul Awal 1433H.

Seperti yg kita semua sedia maklum, nabi kita Nabi Muhammad S.A.W lahir pada hari isnin, bulan Rabiulawal tahun gajah( tarikh yg disepakati ulama'). Tarikh yang begitu bermakna bagi umat islam kerana pada tarikh inilah lahirnya seorang kekasih Allah yg membawa manusia dari kegelapan kembali kepada cahaya islam.

Bagaimana nk tunjukkan kecintaan kita kpd Nabi Muhammad S.A.W?

Marilah kita sama2 memperbanyak membaca sirah2 nabi serta banyakkanlah berselawat kpd Nabi S.A.W sebagaimana firman Allah S.W.T:

"Sesungguhnya Alah dan para malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam dengan penuh penghormatan kepadanya." (Al-Ahzab :56)


Walaupun ada yang sibuk memperkatakan bahawa sambutan maulidul rasul ni satu perkara bid'ah, tapi perkara ni dah dibincangkan oleh para ulama'.Dan semestinya sambutan diiringi penghayatan yang mendalam. Aku tak dapat bayangkan kalau tiada sambutan seumpama ini diadakan. Mungkinkah generasi akan datang akan jadi seperti ini?




na'uzubillahi min zalik.....
memikirkannya sahaja dah membuatkan dada ni rasa sebak...
Marilah kita sama2 bermuhasabah diri sejauh mana kecintaan kita kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Banyak mana kita berselawat ke atas Nabi setiap hari? Sejauh mana kita mengamalkan sunnahnya?

~penulisanku ini sekadar membetulkan diri sendiri juga.Banyak perkara tentang Nabi S.A.W yg aku tak tahu..~

Untuk info lanjut tentang hukum menyambut maulidul rasul sila ke link ini>>http://www.jom-talaqi.com/2011/02/hukum-menyambut-maulidur-rasul-soalan.html

No comments:

Post a Comment