Friday 30 January 2015

K.O MA!

Assalamu'alaikum semua!

Setiap daripada kita pernah menjadi murid dan masih merupakan seorang penuntut ilmu bukan?
dan pastinya kita mempunyai seorang dua guru feveret masing-masing bukan?

Guru feveret ini pastinya bukan guru yang semata-mata makan gaji setiap bulan. Tetapi merekalah guru yang bersungguh-sungguh memastikan kita tidak ketinggalan di dalam kelas. Sentiasa membakar semangat kita agar terus berusaha dalam pelajaran.

 “Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh di jalan Kami niscaya akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan [menuju keridhaan] Kami. Dan sesungguhnya Allah akan bersama dengan orang-orang yang berbuat ihsan.”    (Surah Al-Ankabut: 69)

Sememangnya setiap manusia mempunyai tahap kepintaran yang berbeza-beza. Ada yang cepat dan ada yang lambat memahami sesuatu perkara. Mereka yang lambat memahami sesuatu perkara(slow-learner) seringkali ketinggalan dalam pelajaran. Bergantung kepada tahap keperihatinan seseorang guru itu juga, samada mengadakan aktiviti pemulihan terhadap murid tersebut atau hanya mengabaikannya. Saban hari, murid yang tadinya ketinggalan dalam pelajaran menjadi semakin bingung dan tidak mengerti apa yang diajar oleh gurunya di dalam kelas. Sakitnya bertambah kronik. Lalu dia koma, menunggu titik. Eh, maksud aku, menunggu mati. Mati minatnya daripada mengikuti sesi pelajaran dan pembelajaran. 
"Nak tahu bagaimana hendak kenalpasti murid yang koma ini?" tanya seorang pensyarahku, lantas dia membuat gaya berikut.

Aaaa...


Sebenarnya, apa yang hendak ku sampaikan dalam catatan kali ini adalah berkenaan guru yang berkesan. Menjadi guru yang berkesan bukan mudah bukan? Aku juga tidak tahu apa nasibku sebagai seorang guru kelak. Perlu peka dengan perkembangan para murid. Perlu bijak sana sini bagi menjawab pelbagai persoalan luar alam daripada para murid. Dan perlu sabar dalam melihat perubahan yang berlaku pada anak didik.





Aku pernah membaca sebuah buku karangan Norbi Husin. Kisahnya yang sanggup mengadakan kelas tambahan buat para muridnya begitu mengkagumkan aku. Bukan mudah untuk mengorbankan masa dan tenaga bagi memastikan tiada murid yang keciciran dalam pelajaran. Namun sememangnya guru sebeginilah, bak kata pensyarahku, adalah guru yang berupaya mengubati penyakit kronik murid, dan menyedarkan mereka daripada  koma.  Pendek kata, aktiviti pemulihan sedemikian amat penting dilaksanakan oleh para guru. Lebih-lebih lagi soal agama. Amat penting. Hingga berkali-kali diingatkan oleh para pensyarahku di dalam kuliah. Kerana jika murid yang lemah diabaikan, kemungkian besar mereka menemui pengakhiran yang menyedihkan. Tidak mampu menjadi insan berguna. Hidup ibarat tiada pencipta. 

"A great teacher, is someone who brings out the best in you. Someone you can learn from. Someone you can respect for who they are. Who genuinely cares about your success and growth."


Makanya,
Jom
jadi chigu yang terkesan mengesan de bom!


Ehem. Sedap cakap. Pandai buat ye cik penulis.


Alahai.



No comments:

Post a Comment