Friday 16 January 2015

Al Kisah Chumi-chumi

Assalamu'alaikum semua,
Waktu senang itu satu nikmat dan ujian.
Waktu susah itu juga satu nikmat dan ujian.
Kali ini, suka untuk aku kongsikan dengan kalian semua sebuah kisah yang boleh tahan kiut dan ada mesej kiut disebaliknya. Jajjaa~

    ~Al Kisah~




Setiap daripada kita pasti pernah menghadapi musibah. Memang mudah bibir menutur sabar dan redha. Tetapi bila sampai detik diri sendiri diuji, terkadang kita juga boleh hilang pedoman. Terkadang soalan 'kenapa aku?' terhembur dari bibir yang sama. Sebab kita manusia pelupa. Dan sebab itu juga kita perlu kembali pada Dia yang memberi kesenangan dan kesusahan itu. Betul idok?
Allah S.W.T memang paham bebenor dengan perangai si kenit hamba-Nya ni. 
Ofkos la kan.


Sabda Rasulullullah S.A.W:
Daripada Abu al-'Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: 

Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaran-lembaran telah kering (dakwatnya).[Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan Sohih.]

Dan pada riwayat selain Tirmizi - ada disebut - peliharalah Allah, nescaya engkau dapati Allah dihadapan engkau. Kenallah Allah pada masa lapang, nescaya ia kenal engkau pada masa susah. Dan ketahuilah! Sesungguhnya apa-apa yang (ditakdirkan) tidak datang kepada engkau, tidaklah ia kena pada engkau. Tetapi, apa yang kena pada engkau tidaklah tersalah kena pada engkau. Dan ketahuilah! Sesungguhnya kemenangan itu serta kesabaran. Dan sesungguhnya kelapangan itu serta kesusahan. Dan sesungguhnya serta susah itu ada senang.

Hadis di atas merupakan hadis ke-19 daripada hadis 40. Perkara utama yang inginku bincangkan bersama di sini adalah nasihat pertama Rasulullah S.A.W terhadap Ibnu Abbas dalam hadis tersebut iaitu :

"Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memeliharamu."

Imam Nawawi menerangkan bahawa yang dimaksudkan dengan ayat di atas ialah memelihara hukum-Nya, hak-Nya, perintah-Nya, larangan-Nya dengan cara mengerjakan dan meninggalkan sesuai dengan syariat Islam. Memang betul, adakala kita lemah dan tergoda. Tetapi itu bukan alasan untuk tidak mencuba bukan? 

Bahkan Allah S.W.T sebut dalam Surah Al-Ra'd: Ayat:11)
"Baginya ada penjaga yang bergilir-gilir di hadapannya dan dibelakangnya yang menjaga dia dengan perintah Allah".

Subhanallah! Bukankah hebatnya pemeliharaan Allah? Allah hantar 'bodyguard' khas untuk jaga mereka yang memelihara hak-Nya. Power tuuu...
Makanya, meski susah untuk kita memerangi nafsu yang sering membuak-buak untuk melakukan larangan-Nya, marilah kita mencuba. Mencuba dan terus mencuba memelihara hak-Nya. Agar suatu ketika kita terlupa, Allah akan menegur kita dengan cara-Nya. Tanda Dia juga memelihara kita. Kalau terasa diri lemah, cari kekuatan itu. Dekati mereka yang mengingatkan kita denganNya. Semoga kita semua diberi kekuatan itu. Amin.


-Tamat-

No comments:

Post a Comment